Európai Parlament Modell

A Model European Parliament (MEP) mozgalmat 1994-ben Hollandiában hozták létre. Néhány év alatt az egész akkori Európai Unióra kiterjedt, az századforduló után pedig bekapcsolódtak munkájába azok az országok is, amelyek akkor még csak uniós tagságra pályáztak. A programsorozatnak az a célja, hogy gyakorlati tevékenység során ismerkedjenek meg a középiskolások az EU és különösen az Európai Parlament működésével. Nemzeti, regionális és nemzetközi üléseiken valóságos parlamenti körülmények között, bizottsági munka során és plenáris ülések keretében dolgoznak fel valóságos és aktuális gazdasági, társadalmi, politikai problémákat, próbálnak az unió szellemiségének megfelelő módon megoldásokat keresni, javaslatokat kidolgozni, sőt ezeket a javaslatokat el is juttatják az Európai Parlamenthez. Mindeközben  a véleményalkotás, az érvelés, a vitatkozás, az érdekérvényesítés, a vélemények ütköztetésének és a konfliktusok kezelésének technikáját gyakorolják, gyarapítják társadalmi ismereteiket, fejlesztik nyelvtudásukat, előadókészségüket.

Iskolánk az Oktatási Minisztérium felkérésére 2003-ban kapcsolódott be a munkába Csapodi Zoltán tanár úr vezetésével. A szervezet tíz élvonalbeli iskolát tömörít lehetőséget nyújtva a diákoknak, hogy részt vegyenek az Európai Parlament működését modellező üléseken Magyarországon és külföldön, hogy az Unióval kapcsolatos ismereteiket elmélyítsék, hogy a demokrácia gyakorlati alkalmazásában tapasztalatokat szerezzenek. Minden iskola tíz-tizenkét fővel képviseli valamelyik európai uniós tagállam álláspontját az évente megrendezett egy hetes nemzeti üléseken. Az itt szereplő diákok közül a legjobbak az évente egyszer vagy kétszer sorra kerülő szintén egy hetes nemzetközi ülésekre utazhatnak. Iskolánk 2003-ban, 2008-ban, 2012-ben és 2018-ban volt házigazdája a nemzeti ülésnek. Diákjaink a következő nemzetközi üléseken vettek részt. 2003 Róma és Athén, 2004 Luxemburg, 2006 Ljubjana, 2010 Hága, 2011 Macedónia, 2012 Madrid, 2013 Norwich, 2014 Bécs és Luxemburg, 2015 Nápoly, 2016 Budapest és Szófia, 2018 Bécs.

Iskolánkban 2003 óta rövidebb-hosszabb ideig részben egymást váltva, részben együtt a következő tanárok végezték a felkészítő, előkészítő munkát: Csapodi Zoltán, Kéri András, Csaba Orsolya, Sztrókay András, Szemethy Tamás.

 

Alább három beszámolót olvashatunk az egy hetes ülésekről.

 

Az Európai Parlament Modell X. nemzeti ülése (2012)

Mielőtt a Budapesten megrendezésre került X. nemzeti ülésen részt nem vettem, gyakorlatilag teljesen ismeretlen fogalom volt a számomra a MEP, s szinte semmit nem tudtam az Európai Parlament működéséről sem, illetve sosem merült fel bennem, hogy a jövőmet ott képzeljem el. Bár politikus sem akartam lenni, de a lehetőség, hogy ezen a téren is kipróbáljam magam, nagyon vonzott. a MEP első napján elcsodálkoztam, hogy formálisan is mennyire szervezett és komoly ez a program, mert rögtön névtáblával, programfüzettel és MEP-es tollakkal láttak el minket. Úgy éreztem magam, mintha egy fontos ember lennék egy nemzetközi konferencián. az első bizottsági ülésre izgatottan és tapasztalatlanul indultam el, de a gyakorlatok és a közösségi kiscsoportos feladatok után beletanultam a képviselők munkájába. kis idővel az ülés kezdete után már nem felejtettem el megköszönni a szót, amikor az elnök asszony a zöld táblámat látva országom nevével felszólított, és az utolsó napokban már tudtam, hogy ha térd fölé ér csak a szoknyám, a bizottsági elnököm nem enged a plenáris ülésen beszélni, amíg ki nem cserélem egy hosszabbra. A felkészülés és a sok helyzetgyakorlat megtette hatását. az első bizottsági üléseken még kevesen merték kifejezni a véleményüket, de a plenárisra már feloldódtak a gátlások és nem féltünk a többiek véleményétől, hanem magabiztosan beszéltünk. napközben a munkáé volt a főszerep, esténként és az ebédszünetekben pedig lehetőségünk nyílt intelligens fiatalokkal megismerkedni és barátságokat kötni. Elmondhatjuk magunkról, hogy a megnyitón úgy ültünk a Parlament felsőházi termében, mint az igazi képviselők, majd két napon keresztül a három szervező iskola termeiben készítettük el a megadott témákban a határozati javaslatokat, amelyekről később az ELTE dísztermében vitáztunk és szavaztunk a végén azon vettük észre magunkat, hogy még az értelmetlen dolgok mellett is úgy tudunk már érvelni, hogy azt egy tapasztalatlan hallgató színvonalas vitának tartja. a trefortos delegáció Magyarországot képviselve sikeresen szerepelt a jubileumi MEP-en, először fordult elő a program történetében, hogy iskolánk adta az elnököt – Palotai Eszter személyében –, egyikünk kijutott a nemzetközi ülésre, hármunknak pedig lehetőségünk adódott, hogy májusban részt vegyünk a tallinni Europe House ülésén.

Nagyon élvezetes és fárasztó, rendkívül kemény koncentrációt és felkészülést igénylő volt a márciusi program, nem is gondoltam volna, hogy ilyen sok energia és erőfeszítés szükséges a helytálláshoz egy ilyen közösségi eseményen. Mégis sok jó élménnyel gazdagodtam, és bár még mindig nem tervezem, hogy a politikával foglalkozzak, ha mégis politikus válik belőlem, abban nagy szerepe lesz a 2012-es MEP-es tapasztalatszerzésnek.

Rekvényi Kamilla (10. c)

 

Nemzetközi ülés Angliában (2013)

A szociális bizottság feladata minden tagország álláspontjának figyelembevételével az Európa-szerte magas munkanélküliség megoldása. Szeptemberben, amikor még az az első trefortos MEP szakkörön ültem, még csak feltételezni se tudtam volna, hogy pár hónappal később én fogom a magyar delegáció álláspontját képviselni Angliában. Már az első napokban kiderült, milyen nagy hasznomra voltak a trefortos szakkörök és leginkább a korábbi hazai fordulón szerzett tapasztalatok. Mindennapos ülések, felszólalások, szavazás, lobbizás, plenáris ülés, jól ismert fogalmak egy MEP-es számára. A bizottságomban brit, belga, német, török, szlovén, svéd, és román diákokkal dolgoztam együtt. Eleinte még nehezen tudtuk a gátlásainkat leküzdeni és nyilvánosan véleményt formálni, de hamar összeszokott a társaság. Úgy érzem, itt tanultuk meg igazán, hogy mit jelent meggyőzően érvelni, értelmesen vitatkozni, kapcsolatokat építeni és közösen dolgozni. A megfeszített munka mellett brit házigazdáink rengeteg időt biztosítottak kulturális programokra, kikapcsolódásra és sportra. A Westminster Schoolban rendezett ceremónián John Bercow, alsóházi szóvivő nyitóbeszédével vette kezdetét a hetünk. Ez alatt az egy hét alatt volt alkalmunk Londonban és Cambridgeben nézelődni, meglátogattuk a középkori Norwich kastélyt, körbejártuk a brit parlament épületét, a University of East Anglia kiállításait és természetesen nem hagyhattuk ki a híres péntek esti brit bulizást sem. Az utolsó napok ülései után gálaesttel zárult a programsorozat. Egészen különleges közösség kovácsolódott össze. Sokakkal azóta is tartom a kapcsolatot. A hazajövetelem után rengeteg élménnyel és egy felejthetetlen héttel a hátam mögött ültem újra az iskolában.

Bózsing Szabolcs (11. a)

 

MEP, Nápoly, 2015

A Model European Parliament nápolyi ülésére hatan utaztunk ki Magyarországot képviselni (öt delegált és egy bizottsági elnök), kísérőként pedig Szemethy Tamás tanár úr jött velünk a Trefortból. Az ülésen a Külügyi Bizottság (Committee on Foreign Affairs) tagjaként vettem rész. Feladatunk egy olyan határozati javaslat elkészítése volt, mely lehetséges intézkedéseket fogalmaz meg az Európai Unió értékrendje és érdekei alapján a palesztin-izraeli konfliktus megoldására, az arab tavasz és egyéb, a problémakörrel kapcsolatos tényezők figyelembevételével. A javaslat elkészítése nem kis kihívás volt, tekintve a probléma összetettségét (történelmi, vallási és kulturális ellentétek, környező országok szerepe, az arab tavasz utóhatásai). Nem véletlen, hogy az elmúlt évtizedek során befolyásos politikusok sora, s nagyhatalmak sem jutottak tartós eredményre. Az utazást megelőző otthoni felkészülés után 28 másik ország diákjaival kezdtük meg a közös munkát. A csapatépítést követő három napon át tartó bizottsági ülések alatt egy 22 pontból álló megoldási javaslatot készítettünk, melyet aztán a plenáris ülésen kellett megvédeni. A határozat elfogadásáról végül mindössze pár szavazattal csúsztunk le, ennek ellenére úgy érzem, jó munkát végeztünk és egy komplex és koherens javaslatot állítottunk össze. A szervezés ugyan olaszosan kaotikus volt, de az egy hétbe a bizottsági és plenáris üléseken kívül belefért még egy római kiruccanás, a magyar nagykövetség meglátogatása, és Nápoly felfedezése is. Mindebben hatalmas szerepe volt az engem befogadó olasz családnak, hiszen nélkülük lehetetlen lett volna eligazodni a programok között. Ráadásul a második közös vacsoránál már családtagnak érezhettem magam. Az egy hetet számomra az tette igazán különlegessé, hogy különböző környezetből érkező, de hasonló érdeklődésű fiatalokkal ismerkedhettem meg egy egyedülálló nemzetközi környezetben. Ilyen élményben eddig nem volt részem, és biztos vagyok benne, hogy rengeteget tanultam belőle.

Szulovszky Mária (11. a)