Penkala Tibor

(1938-tól 1946-ig volt iskolánk diákja)

Beszélgetés a hídépítő egykori “mintás” diákkal (2009)

A hídépítő egykori mintás diák Penkala Tibor 1928-ban született középosztálybeli családban szülei második gyermekeként.  Apja bíró volt. A szülők  a  polgári  liberalizmus  szellemében  éltek,  illetve  nevelték  gyermeküket. Húsz évvel korábban már született egy gyermekük – aki egyébként szintén a Mintagimnáziumba  járt, és Teller Ede osztálytársa  volt  –,  ő  azonban  1927-ben,  19  éves korában meghalt. Penkala Tibor tízéves korában szülei azért választották számára a Mintagimnáziumot, mert ettől az iskolától remélték a családi nevelési elvek, hagyományok továbbvitelét. Szóba jött,  hogy  egyházi  gimnáziumot  válasszanak,  azokról  azonban kissé negatív véleményük volt. A középiskola kiválasztásában szerepet játszott az is, hogy a szülők ismeretségben voltak a Pruzsinszky családdal. Pruzsinszky János 1914-től 1919-ig az iskola igazgatója volt, unokája pedig Penkala után két évvel, 1940-ben iratkozott be a gyakorlógimnáziumba. Egy  meleg  nyári  napon  Thököly  úti  lakásában  beszélgettünk  Penkala  Tiborral,  aki  1938-tól 1946-ig volt iskolánk tanulója.

– Iskolás éveimre a Horthy-korszak nyomta rá a bélyegét annak minden jellemzőjével együtt.  Természetes volt számunkra, hogy a tanítás minden nap a magyar Hiszekegy elimádkozásával kezdődött, és egy hálaadó imával zárult. Többségében katolikusok jártak az osztályunkba, de voltak protestánsok, és volt elég sok (13) zsidó is. Akkoriban természetes volt, hogy mindenki mindenkiről tudta, hogy ki milyen vallású (ez a második világháború előtt még az évkönyvekben és az anyakönyvekben is nyilván volt tartva – a szerk.). A katolikusokhoz egy pap jött hittan órát tartani, a zsidó vallásúakhoz pedig egy rabbi. Semmiféle felekezeti viszály nem volt köztünk, a legteljesebb barátságban éltünk az iskolában. Negyvenötben megtudtuk, hogy némelyik tanárunkat vélt  vagy  valós  nézetei  miatt  feljelentették. (Az osztálytársak  között  ilyesmi  nem  fordult elő.) Például Temesy Győzőt azért, mert történelemtanárként a tizenkilences proletárdiktatúrát elítélte, bár a negyvenes években a történelemkönyvek is ezt tették. Pivárcsira pedig, aki hittanár volt, talán ráfogtak valamit, és azért súgták be, de erről nem sokat tudhattunk. Érdekes viszont, hogy Schidella Istvánt nem, aki pedig – tulajdonképpen tréfásan, de mégis tanári  fegyelmező  eszközként  –  gyakran  használt  a  zsidók számára elég erős kifejezéseket órán. Ugyanakkor azonban a zsidó származású, illetve vallású tanulókkal és szüleikkel nagyon harmonikus és megértő volt a viszonya. Előfordult, hogy sorra idéztek be bennünket az Andrássy út 60-ba kihallgatásra, ahol olyan kérdésekre kellett válaszolnunk, hogy melyik tanár mit mondott, mit nem mondott, hogyan viselkedett stb. A zsidók később többnyire  zociáldemokraták  lettek,  a  katolikusok pedig többnyire kisgazdapártiak.

– Kik azok a tanárok, akikre ma is szívesen emlékszik?

–  Mindenekelőtt  Kerecsényi Dezső, aki  magyar  szakos  volt.  Kitűnően megtanította, hogyan kell értelmesen és szabatosan megfogalmazni a gondolatainkat. Megtanított annak szeretetére is, hogy világosan, tagoltan, szép magyarsággal írjunk, bármiről is legyen szó. Mérnökként ennek igen nagy hasznát vettem egész életemben. Meg tudtam fogalmazni a problémákat, a megoldási lehetőségeket, és ezek a munkatársaim számára könnyen követhetőek voltak. A tanári munka mellett Kerecsényi komoly irodalomtörténeti munkásságot is folytatott. Negyvenötben azonban meghalt, és aki utána jött, Szetey, nem volt jó tanár, őt már nem szerettük. Schidella István hagyott még mély nyomot bennünk, aki egy igen nagy műveltségű latintanár volt. A latin nyelven, nyelvtanon kívül rengeteg mindent tanulhattunk tőle, nagyon sok mindenről mesélt az órákon.  Kedvenc mondása volt, hogy a latint azért kell tanulni, mert az „észcsiszoló” tárgy. Ez volt egyébként a véleménye a matematikáról is, ezért azt is fontosnak tartotta. Még az ötvenes években is többször találkoztunk, ’56-ban, amikor édesapám meghalt, meglátogatott itt, ebben a lakásban.Hencz István matematikát tanított 1941-től. Karácsony előtt kaptam tőle egy rovót, ami akkor azt jelentette, hogy félévkor valószínűleg meg fogok bukni (akkor február elején osztották ki a félévi bizonyítványt). Apám erre kilátásba helyezte, hogy kivesz az iskolából, és a cipészinasi pályát javasolta nekem. Januárban szénszünet következett,  így  nem  volt  tanítás,  én  pedig  –  gondoltam  –  kihasználom ezt az időt arra, hogy, megtanuljam a matematikát. Mindent megértettem egyedül a könyvből.  Mikor a szénszünet elteltével Hencz újra kérdezett az órán, kissé csodálkozva vette tudomásul, hogy mindenre tudom a választ. Ettől kezdve én lettem az osztály legjobb matematikusa és később, 1946-ban kitűnő érettségi bizonyítvánnyal felvettek a Műegyetemre (annak ellenére, hogy rossz káder voltam, hiszen felmenőim között nem volt se munkás, se paraszt).

– A tanítási órákon kívül mik történtek még az iskolában?

– Az iskolai ünnepélyek – október 6-án és március 15-én – mindig a tornateremben voltak, ott elfért az egész iskola. Ezek a Himnusszal kezdődtek, és utána következett a megemlékezés, illetve a műsor. Aktív volt a cserkészet, és jól működött a Mária-kongregáció is. Ez utóbbi foglalkozásokra magam is jártam, ezeken vallási nevelést kaptunk. Az iskola egyszer-egyszer kirándulásokat is szervezett a Pilisbe, vagy valamelyik másik közeli hegységbe, de ezekről nem maradt sok emlékem. Emlékezetes maradt viszont a leventeoktatás, ami talán két évig is tartott. Negyvennégy decemberében, amikor a németek még bent  voltak  Budapesten,  a  leventéknek  háromnapi  hideg  élelemmel  és  megfelelő ruházattal jelentkezni kellett egy Budához közeli faluban egy adott helyen. Tudtuk, hogy innen majd  Nyugatra  akarnak  bennünket  vinni.  Én nem jelentem  ott meg, engem elbújtattak, és egy nyilas laktanyában egy orvosi felülvizsgálat  során  két  hét betegszabadságot kaptam. Nem sokkal a két hét lejárta után az oroszok elfoglalták a várost, így volt tulajdonképpen néhány nap, amikor szökevénynek minősültem. A tanítás negyvenöt áprilisában indulhatott újra, de csak nagyon lassan és nehézkesen. Annak a tanévnek a végén a háború miatt nem is kaptunk bizonyítványt.– Mi lett az osztálytársaival? Tartják még a kapcsolatot? – Sokan disszidáltak, többnyire még az ötvenes évek elején, de voltak, akik ’56-ban. Sokan pedig itthon maradtak. Tartottunk időnként találkozókat, ezeket rendszerint a Gubacs szervezte, a számlát pedig a Hidas fizette (ő kiváló zeneszerző volt).  Ma már  csak  hatan  élünk,  hárman  itthon,  hárman  külföldön.  Sebestyén  Péter Tárnokon él, ő a Magyar Néphadsereg fúvószenekarának a (nyugdíjas) karnagya. Gubacs Gábor bőrgyógyász főorvos, ő a kapcsolattartó még ma is. Györki Laci kiment Amerikába, ott él, de időnként hazalátogat egy-két hétre. Rajtuk kívül Gárdon és Geiger élnek még, szintén Amerikában.

Penkala Tibor diplomája megszerzése után a Hídépítő Vállalatnál helyezkedett el, és több  évtizedig  itt dolgozott  hídépítési,  mély-  és  magasépítési  kivitelezés,  építésszervezés,  technológia-fejlesztés,  építőipai  export-fővállalkozás,  üzemi  vasbeton  előregyártás területén. Számtalan, az országban ma is látható munkája mellett részt vett a Petőfi -híd újjáépítésében, megépítette az Illatos úti közúti aluljárót a felette levő vasúti  hidakkal,  építésvezető  volt  a  győri  vasútállomás  új  felvételi  épületének  meg-építésénél. Kelet-Magyarországon tíz hidat épített, köztük a legjelentősebb talán az alsóberecki Bodrog-híd. A hatvanas évek elején az Erzsébet-híd építésén az említett vállalat főépítésvezetője volt. Irányításával a régi híd hídfőit lebontották, illetve átalakították a  kábelhíd  követelményeinek  megfelelően,  megépítették  a  budai  és a pesti  oldalon a vasbeton felüljárókat, továbbá elvégezték a Szarvas tér környékének teljes városrendezését. A híd átadása napján a Parlament kupolacsarnokában a Munka Érdemrend ezüst fokozata kitüntetést kapta az ezzel együtt járó kb. háromhavi fizetésének megfelelő pénzösszeggel.

– Az Erzsébet-híd ünnepélyes átadásán alkalmam volt találkozni Kádár Jánossal. Tudvalevő, hogy a híd pesti hídfőjénél az út egy enyhe kanyart ír le azért, hogy a belvárosi templomot kikerülje. Amikor a hídon átgyalogolva Kádár Jánossal és az egész küldöttséggel ideértünk,  Kádár  megkérdezte,  hogy  nem  lehetett-e  volna  ezt  a  templomot egy kicsit odébb tolni, hogy az útnak ne kelljen elkanyarodni. Elmagyaráztam neki, hogy a templom igen régi alapokra épült, és hogy rendkívül költséges lett volna azt kicsit arrébb helyezni. Mire ő: „Azért ezt a problémát a Központi Bizottság elé kellett volna vinni, hogy ott szülessen döntés a megoldásról. Persze, valószínűleg mi sem döntöttünk volna másképpen.” Jelentős szakmai  újításai az előre gyártott  feszített  hídgerendák és a szabadon szerelt, utófeszített  vasbeton  hídszerkezetek  tervezése,  illetve  kivitelezése.  Egy-egy, a  mélyben  levő  metróállomáson  várakozva,  némelyik  budapesti  aluljáróban  vagy  felüljárón haladva, vagy éppen valamelyik magyarországi folyó hídján átkelve arra gondolhatunk,  hogy azok építése talán egy  régi trefortos diák, ma egy elismert, nyugdíjas  hídépítő mérnök keze nyomát viseli. Penkala  Tibor négy éve,  negyvenévi, boldog házasság után elvesztette feleségét. Két gyermeke és két unokája van.  2009 novemberében megrendezett nagyszabású öregdiák találkozóra újra ellátogatott régi iskolájába. Itt megkapta a Tablók könyve c. kiadványt, amely címoldalán az ő egykori iskolai jelvényének képét is hordozza. A beszélgetés végén Penkala Tibor egy szójátékkal búcsúzik.– Azt mondják a hatalmasok, van is arra hatalmas ok, hogy akinek a hat alma sok, nincs is annak hatalma sok.

 

(lejegyezte: Mohay Péter)