Vezérlők

A Button és Textbox vezérlőelem és néhány tulajdonságuk

A vezérlőelemek és form-ok tulajdonságainak beállításához a Properties ablakot használjuk, de néhány elemhez külön Property Page tartozhat, amelyen egyéb – a Properties ablakban nem látható - tulajdonságok állíthatók.

Textbox (Szövegdoboz):         

  • Name (a vezérlőelem neve)

  • Text (A szövegdoboz tartalma)

  • TextAlign (A szöveg elhelyezkedése a szövegdobozon belül)

  • Font (Betűtípus)

  • Forecolor (Betűszín)

  • Multiline (Többsoros vagy egysoros szöveg)

  • ScrollBars (Legyen-e gördítősáv - függőleges illetve vízszintes)

  • Enabled (Aktív vagy inaktív)

  • ReadOnly (Csak olvasható tulajdonság beállítása)

  • PasswordChar (a jelszavak karaktereinek elrejtésére használt karaktert tartalmazza)

Button (Gomb):         

  • Name (a vezérlőelem neve)

  • Text  (Parancsgomb felirata)

  • Enabled (Aktív vagy inaktív)

  • Visible (Látható vagy nem)

 

A Label és Checkbox vezérlőelem és néhány tulajdonságuk

Label (Címke):       

  • Name

  • Text

  • TextAlign

  • Font

  • ForeColor

  • BackColor

Checkbox (Jelölőnégyzet):       

  • Name

  • AutoCheck (meghatározza, hogy a jelölőnégyzet Checked vagy CheckState értékei és megjelenése automatikusan változzon-e.)

  • Text

  • Enabled

  • Font

  • ForeColor

  • Checked (Tárolja, hogy a jelölőnégyzet bejelölt állapotban van-e)

  • ThreeState (Háromállapotú jelölőnégyzetre váltás)

  • CheckState (Tárolja, hogy a jelölőnégyzet a három állapot közül melyikben van.)

Értéke lehet:

0 vagy UnChecked (Jelöletlen)

1 vagy Checked (Bejelölt)

2 vagy Indeterminate (Félig jelölt - szürke)

 

Elnevezések:

Címke: lblNév

Jelölőnégyzet: chbNév

 

Egy kis nevezéktan

A Name tulajdonságban megadott karaktersorozatot használjuk a programkódban, amikor az adott vezérlőelemre szeretnénk hivatkozni. A “beszélő” név megadása a legtöbb esetben célszerű, hiszen a programozás szakaszában így sokkal könnyebb lesz a rájuk való hivatkozás. Ezen túl a Name tulajdonságban megadott névnek arról is árulkodnia kell, hogy melyik vezérlőelemről van szó. Így programkódunk sokkal átláthatóbbá válik. A Name tulajdonságok megadásánál használjuk az alábbi karaktereket a megkülönböztetés érdekében:

Szövegdoboz: txtNév

Gomb: btnNév

Események

A Visual Basic programok a különböző eseményekre adott válaszokból állnak. A programon belüli eseményeket a felhasználó vagy a program hozza létre. (A Visual Basic eseménynek veszi valamely vezérlőelemre való kattintást, de egy form betöltődését is.) Az újonnan létrehozott űrlap alapértelmezésben semmilyen eseményre nem válaszol. A programozó feladata eldönteni, hogy a sokféle eseményből a program melyikre reagáljon. Az eseménykezelés az úgynevezett eseménykezelő eljárások segítségével valósítható meg.

Minden komponensnek van egy alapértelmezett eseménye. Ehhez az eseményhez tartozó eljárás váza jelenik meg akkor, ha a komponensen duplán kattintunk. A button alapértelmezett eseménye a Click (kattintás), a textboxé pedig a TextChange, amely akkor hajtódik végre, ha a szövegdobozban lévő szöveget módosítjuk.

Az alapértelmezett eseménytől különböző esemény kiválasztására a kódablakban van lehetőségünk.

Egy eseményvezérelt eljárás váza

Private Sub btnOk_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnOk_Click

[Utasítások, melyek a btnOk gombra kattintáskor hajtódnak végre]

End Sub

CheckedChanged esemény

Akkor hajtódik végre, amikor a Checked tulajdonság megváltozik.

CheckedStateChanged esemény

Akkor hajtódik végre, amikor a CheckState tulajdonság megváltozik.

MouseMove esemény

Egy vezérlőelem Mousemove eseményéhez kapcsolt eljárás akkor hajtódik végre, amikor az adott vezérlőelem fölé tévedünk az egérrel.

KeyPress esemény

Általában a formhoz kapcsolódóan használjuk. Bármely billentyű leütésénél lefut a form Keypress eseményéhez kapcsolódó eljárás, ahol megadhatjuk, hogy milyen utasítások hajtódjanak végre bizonyos billentyűk leütése esetén. Azt, hogy melyik billentyűt ütötték le az e paraméter KeyChar tulajdonságában tárolja a program.

KeyDown, KeyUp események

Ugyanúgy használhatjuk, mint a KeyPress eseményt, de külön kódot is rendelhetünk bizonyos billentyűk lenyomásához és felengedéséhez. Így például vizsgálhatjuk a váltóbillentyűk nyomvatartását is. Az e paraméter KeyCode tulajdonságát használva a kurzormozgató billentyűk lenyomását is nyomon követhetjük - ez utóbbi a KeyPress eseménynél nem lehetséges